Jonathan Franzen, dal Guardian
- The reader is a friend, not an adversary, not a spectator.
- Fiction that isn't an author's personal adventure into the frightening or the unknown isn't worth writing for anything but money.
- Never use the word "then" as a conjunction – we have "and" for this purpose. Substituting "then" is the lazy or tone-deaf writer's non-solution to the problem of too many "ands" on the page.
- Write in the third person unless a really distinctive first-person voice offers itself irresistibly.
- When information becomes free and universally accessible, voluminous research for a novel is devalued along with it.
- The most purely autobiographical fiction requires pure invention. Nobody ever wrote a more autobiographical story than "The Metamorphosis".
- You see more sitting still than chasing after.
- It's doubtful that anyone with an internet connection at his workplace is writing good fiction [the TIME magazine cover story detailed how Franzen physically disables the Net portal on his writing laptop].
- Interesting verbs are seldom very interesting.
- You have to love before you can be relentless.
TRADUZIONE DI PAOLO COGNETTI:
. Il lettore è un amico: non un avversario né uno spettatore.
2. Scrivere è la tua avventura nella paura e nell’ignoto, altrimenti non vale niente (a parte i soldi).
3. Non usare la parola “poi” come congiunzione. C’è la parola “e” per questo. Il “poi” è una non-soluzione, pigra e senza stile, al problema di avere troppe “e” sulla pagina.
4. Scrivi in terza persona, a meno che una prima persona non si presenti a te con voce irresistibile.
5. Più le informazioni diventano gratuite e diffuse, più le ricerche necessarie a un romanzo vengono sottovalutate.
6. La narrativa più puramente autobiografica richiede invenzione pura. Nessuno ha mai scritto una storia più autobiografica della Metamorfosi.
7. Pensi meglio stando seduto che correndo qua e là.
8. Dubito seriamente che una persona connessa alla rete possa scrivere buona narrativa.
9. I verbi con un suono interessante non sono quasi mai molto interessanti.
10. Devi amare per poter essere spietato.